Wat is content marketing? Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen binnen content marketing in 2018? Hier zullen de vijf belangrijkste trends besproken worden voor het jaar 2018.
- Mobile-proof websites
Mensen zonder mobiele telefoon worden steeds zeldzamer. Via smartphones zijn dagelijks ontzettend veel mensen actief op het internet. In 2018 zal de deelname aan internet via de mobiele telefoon nog sterker toenemen. Websites moeten dus “mobile-proof” worden, omdat ze anders niet meer worden bekeken.
De techniek zal zich in 2018 dus voornamelijk gaan focussen op de laadsnelheid van content op de mobiele telefoon. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vier op de tien bezoekers afhaken als een website meer dan drie seconden tijd nodig heeft om te laden.
- Meer clickbait
Clickbait is de benaming voor internetjournalistiek die gebruik maakt van vage, sensationele koppen om lezers te verleiden op dit nieuws te klikken. Ondanks veel ergernis omtrent clickbait, voorspelt men dat de hoeveelheid clickbait en nepnieuws in 2018 alleen maar zal toenemen. De reden hiervan is dat uitgevers zich nu meer zullen richten op Facebook voor het binnenhalen van bezoekers. Facebook is nog niet goed in staat om dit neppe nieuws te weren. In sommige gevallen droeg Facebook zelfs bij aan de verdere verspreiding van clickbait.
Organisaties, zoals Clickbait Report, doen onderzoek naar advertenties die op websites worden geplaatst, waaronder clickbait. Zij rapporteerden dat een groot deel van de grootste nieuwssites ter wereld hun lezers blootstellen aan clickbait via advertentiewidgets. Verschillende organisaties, waaronder Google, proberen op meerdere manieren te strijden tegen clickbait. Wanneer je website teksten laat schrijven is het aan te raden om clickbait te voorkomen.
- Stijging in “paid media”
“Paid media” bezorgen een bedrijf of organisatie bereik, en dit kost geld. De belangrijkste vormen van paid media zijn adverteren, zoekmachinemarketing en sponsoring. Op andermans kanaal wordt dus reclame gemaakt voor jouw bedrijf of organisatie en daar betaal je voor.
In 2018 zullen nieuws- en vakmedia nog meer te maken krijgen met dalende advertentie-inkomsten. Er is namelijk een groei in het gebruik van adblockers, dus moet de media op zoek naar een andere bron voor hun inkomsten. Dit doen zij door geld te vragen voor het plaatsen van content (paid media), terwijl zij dit voorheen nog gratis plaatsten.
- Toename in video content
Het bekijken van videobeelden via het internet wordt steeds populairder. Zeker nu dit ook goed mogelijk is via de smartphones. De voorspelling voor 2018 is dus ook dat het aantal bezichtigingen van video content sterk zal toenemen.
- Meer semantische content
De toename in semantische content is vooral te danken aan de “virtual assistants”. Momenteel levert het gebruik van virtual assistants nog geen verbluffende resultaten op, omdat de “denkwijze” nog niet altijd goed aansluit bij die van jou. In 2018 focust de techniek zich waarschijnlijk meer op het verbeteren van de effectiviteit van de virtual assistants.