Een zakelijke rekening is veel meer dan een instrument om eenvoudig gelden te ontvangen en betalingen te verrichten. Dankzij de digitalisering en automatisering kreeg de zakelijke rekening immers extra mogelijkheden. Applicaties en koppelingen zijn niet langer ongewoon. Vooral onderstaande drie functionaliteiten en koppelingen mogen wat ons betreft niet ontbreken.
# 1. Koppeling met boekhoudsoftware
De meeste banken bieden verschillende mogelijkheden aan om automatisch met de boekhoudsoftware te communiceren. Via zo’n koppeling markeert de software automatisch of betalingen al dan niet werden ontvangen of verricht. Zo kan je ook sneller onbetaalde facturen opsporen. Uiteraard is zo’n koppeling enkel mogelijk indien je de bankrekening louter zakelijk gebruikt. Bij gemengd gebruik zal je alles handmatig moeten verwerken. Natuurlijk kan je alsnog een 100% zakelijke rekening openen. Dat is net zo handig.
# 2. Gegevens opvragen en verwerken
Steeds vaker kan je automatisch data opvragen over jouw zakelijke rekening. Hier vind je dan zeer uitgebreide informatie over alle verrichtingen en dit via een gecodeerde weergave die je meteen statistisch kan verwerken. Soms kan je bij de bank ook digitale informatie op maat verkrijgen. Op die manier kan je gedetailleerde informatie vergaren over betalingstermijnen, maar ook over wisselkoersen en transactiekosten.
De verkregen informatie zal van goudwaarde zijn bij rekenkundige analyses en kan bovendien praktische implicaties hebben. Zo kunnen we bijvoorbeeld nagaan welke klanten strikt betalen, daarop beslissen om de betaaltermijn terug te schroeven of kunnen we de invloed op de cashflow analyseren. Tot slot vervangen deze digitale bestanden ook gewoon de papieren rekeninguittreksels, waardoor je jouw gedetailleerde informatie niet langer in dozen en mappen hoeft op te bergen.
Extra tip: Vandaag de dag bestaan er apps die dergelijke rapporten automatisch genereren. Soms zijn ze zelfs in het boekhoudpakket begrepen. Duidelijke grafieken, een handige interface en een automatische onderverdeling van alle uitgaven om snel besparingsmogelijkheden op te merken: daar zal je al snel de voordelen van plukken. Kies wel voor een app waar je eenvoudig verschillende rekeningen aan kan koppelen, van jouw zakelijke rekening tot Paypal en misschien zelfs een cryptowallet.
# 3. Automatisch inlezen en betalen van facturen
Om de cashflow te optimaliseren, is het aan te raden om facturen op het geschikte moment te betalen. Natuurlijk vergt ook dat extra tijd en opvolging. Gelukkig bestaan er ook hier oplossingen om jouw zakelijke financiën een stuk eenvoudiger te maken. Zo zijn er apps die gewoon via jouw smartphone facturen inlezen en scannen, ze ter verificatie voorleggen en automatisch boeken. Via dergelijke apps kan je ook met een enkele druk op de knop de factuur automatisch laten betalen en dit op het gewenste moment. Het is echter wel belangrijk dat je over een goede smartphone beschikt: bij oudere modellen is het soms enkele keren proberen vooraleer de camera de factuur goed inleest.