Dit is hoe een SEO-specialist te werk gaat

  • Rogier
  • augustus 21, 2019
  • Comments Off
SEO-specialist

Een slechte vindbaarheid in Google is funest voor iedere ondernemer.  Wanneer je bedenkt dat 93% van alle online ervaringen begint in de zoekmachine, klinkt het niet meer dan logisch dat je als ondernemer het nodige investeert in een optimale vindbaarheid in de zoekmachines (ofwel: zoekmachine optimalisatie). Je laat namelijk 93% van je potentiële klanten liggen wanneer je onvindbaar bent in de zoekmachine resultaten. Zonde dus! En reden te meer om daarin te investeren. Dus wat doe je om die vindbaarheid te optimaliseren? Juist, je SEO uitbesteden en een SEO-specialist het werk laten doen.

De SEO-specialist

Een SEO-specialist (ook wel online- of SEO-marketeer genoemd) heeft als primaire taak om de vindbaarheid van je website te vergroten binnen de zoekmachines. Dit heeft als uiteindelijk doel om zowel het organische bezoekersverkeer als het aantal conversies te verhogen.

Belangrijkste taken van een SEO-specialist

·   Verhogen van het aantal bezoekers op je website

·   Onderzoek verrichten naar zoekwoorden die beste resultaten opleveren

·   Zorgt ervoor dat pagina’s voor de gekozen zoekwoorden bovenaan de zoekresultaten komen

·   Maakt strategisch plan voor opmaken en tunen van website zodat deze past en werkt binnen de laatste google updates 

·   Inhoudelijk adviseren over technische opmaak van en content op website

SEO-specialist

Hoe een SEO-specialist te werk gaat

In de meeste gevallen bestaat de werkwijze van een SEO-specialist uit een aantal stappen. Tuurlijk zal er hier en daar verschil zijn in werkwijze, maar overall vormen de volgende 5 stappen wel de basis voor de werkwijze die een SEO-specialist hanteert.

1. Intakegesprek

Meestal begint een SEO-specialist met een intakegesprek. Tijdens zo’n gesprek is het zaak om het probleem van de klant inzichtelijk te krijgen. Te weinig bezoekers? Verkeerde zoekwoorden? Achterblijvende conversies? Allemaal thema’s die aan bod dienen te komen tijdens een intake en een basis waar vanuit een duidelijke probleemstelling kan worden geformuleerd.

2. Strategie bepalen

Een intakegesprek en de daaruit voortkomende probleemstelling worden als beginpunt gebruikt voor het bepalen van een strategie voor de zoekmachine optimalisatie. Hierbij analyseert de SEO-specialist de doelgroep, de concurrentie, de markt, de producten/diensten en de doelstellingen van de klant.

De probleemstelling en analyse vormen tezamen het fundament vanuit waar de SEO-specialist of een SEO bureau een stappenplan maakt om de website te optimaliseren.

3. Zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoordenonderzoek is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het proces. Op welke manier en aan de hand van welke steekwoorden zoeken jouw klanten? Aan welke bedrijfsactiviteiten wil je met jouw onderneming gekoppeld worden? Dit zijn o.a. vragen die een SEO-specialist voor zijn klant wil beantwoorden aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Een brainstormsessie met de ondernemer staat vaak aan het begin van een zoekwoorden onderzoek. Na de sessie wordt een lijst met potentiële zoekwoorden samengesteld. Deze longlist wordt vervolgens ingekort aan de hand van bepaalde SEO tools, met als resultaat een definitieve lijst met de beste zoekwoorden of zoekwoordcombinaties. 

4. Aan de slag

Met de geformuleerde probleemstelling, het gemaakte stappenplan en de lijst met zoekwoorden(combinaties) kan er door de SEO-specialist worden overgegaan naar de uitvoering van het plan. Deze uitvoering vindt plaats op meerdere gebieden. Zo wordt de content op de website aangepast aan de hand van de gekozen zoekwoorden en zoekwoordcombinaties. Teksten worden omgezet naar sterke SEO webteksten. Daarnaast worden het huidige linkprofiel en de daarbij behorende linkwaardes door de SEO expert onder de loep genomen en verder uitgebouwd. Het uiteindelijke doel is dat de website wordt begrepen door de zoekmachines. Dit is ook afhankelijk van een aantal technische componenten, zoals o.a. de snelheid van de website en de vormgeving ervan. Ook hier wordt aan gesleuteld.

5. Resultaten en optimaliseren

Hoe, waar en in welke mate is het organische zoekverkeer toegenomen aan de hand van de genomen acties? De laatste stap is het doormeten evalueren en optimaliseren van de resultaten die voortkomen uit de aanpassingen die zijn gedaan door de SEO-specialist.

Previous «
Next »