Heb jij een bedrijf of organisatie waarmee je online je omzet binnenhaalt? Dan is deze blog perfect voor jou. In het begin kan het namelijk heel snel gaan met de groei in omzet, kwaliteit en klantenbestand, maar daarna lopen veel online ondernemers tegen grote uitdagingen aan. Dat is in principe niet erg, maar je kunt er vast wel wat hulp bij gebruiken! Daarom krijg je in deze blog een aantal tips, dus lees gauw door om ze te bekijken.
Haal meer uit je klantdata
Met een Customer Data Platform of vergelijkbare toepassing kun je relatief gemakkelijk veel meer informatie over je klanten verzamelen en inzetten. Het grote voordeel van online ondernemen is immers dat je erg veel informatie over je klanten kunt verkrijgen, omdat hier allerlei verschillende tools voor beschikbaar zijn. Door hier dieper in te duiken kun je er achter komen wat de voorkeuren van jouw doelgroep zijn en hier nog beter op inspelen dan je al deed. Tel uit je winst dus!
Registreer je merk
Merk registratie is een relatief eenvoudig, maar extreem belangrijk proces. Toch slaan veel ondernemers dit over. Het is aan te raden om hier juist goed mee aan de slag te gaan. Merkregistratie betekent simpelweg dat je jouw merk laat vastleggen en registreren als zijnde van jouw. Dit betekent niet dat anderen het merk niet kunnen gebruiken of na-apen, maar wel dat je de juiste basis hebt gelegd om hier eventueel actie tegen te ondernemen. Wanneer het merk niet geregistreerd staat heb je grof gezegd geen poot om op te staan, waardoor het erg lastig kan zijn om op te treden in zo’n situatie.
Vraag om feedback
Ondernemers zijn vaak het type dat zelf keuzes maakt, maar toch is het belangrijk om ook feedback te blijven vragen. Aan andere ondernemers, je naasten, je collega’s maar ook zeker je klanten en doelgroep. Uiteindelijk kun je namelijk nog altijd zelf bepalen wat je met deze informatie doet, maar wanneer je er niet naar vraagt loop je misschien wel hele belangrijke opmerkingen mis. Knoop dit dus in je oren en blijf altijd vragen om feedback.
Aan de slag
Je kunt ongetwijfeld nog veel meer doen om die volgende stap te zetten, maar met de bovenstaande tips kom je ongetwijfeld al een heel eind. Als laatste tip krijg je nog mee dat je het beste je gevoel kunt volgen. Dan maak je in ieder geval geen keuzes waar je spijt van krijgt!