Als bedrijf kun je niet meer om IT oplossingen heen. Of je nu een schoenenwinkel hebt waar je kassa gekoppeld is aan je voorraad, of een grote webshop hebt waarbij je je online klanten in kaart wil brengen: je hebt altijd te maken met IT systemen. De invulling daarvan kan per organisatie verschillend zijn. Bedrijven of organisaties die over hun eigen servers beschikken kunnen de aanschaf, het beheer en onderhoud zelf doen, maar ook uitbesteden aan een IT-dienstverlener. Dit laatste wordt steeds vaker gedaan omdat IT oplossingen steeds uitgebreider worden. Waarom zou je eigenlijk het beheer en onderhoud van je IT omgeving uitbesteden?
Is je hardware nog up to date?
Als eerste moet je natuurlijk kijken of de IT hardware waar jouw bedrijf gebruik van maakt, nog afdoende is voor het beoogde resultaat. IT innovaties gaan nog steeds snel en wie weet is het verstandig om de hardware te vervangen. Als dat zo is, ga dan op zoek naar een IT opkoper, want vaak kun je je oude hardware nog verkopen.
Kostenbesparende en slimme IT-oplossingen
Op die manier zijn er tegenwoordig partijen die de complete levenscyclus van eindgebruikers-devices beheren. Een bedrijf als NEG ITsolutions kan komen met kostenbesparende en slimme IT-oplossingen. Daarnaast leveren dit soort bedrijven IT-diensten zoals het leveren, plaatsen, pre-configureren, verhuizen, onderhouden, afvoeren en data vrij maken van devices zoals laptops, pc’s, tablets en smartphones. Op die manier zorg je ervoor dat je IT hardware is opgewassen tegen elk IT probleem.
Applicaties draaien op de IT-infrastructuur van de dienstverlener
Als je met een IT dienstverlener in zee gaat, draaien je applicaties op de IT-infrastructuur van die dienstverlener. Dit betekent dat je organisatie geen onderhoud meer heeft op het gebied van server-, storage- en netwerk beheer, updates en zelfs security. Hiermee haal je een hoop werk uit handen van je personeel.
Je systeembeheerder functioneel inzetten
Als de werkzaamheden en processen voor systeembeheer van je wordt overgenomen door een IT specialist, kun jij je systeembeheerder functioneel inzetten. Dat betekent geen zorgen meer over de IT-infrastructuur, zodat al zijn aandacht gaat naar de eigen bedrijfsprocessen en applicaties. Tegelijkertijd behoud je de regie over je data en zijn deze altijd en overal beschikbaar.
Optimale beschikbaarheid van je data en applicaties
Wanneer je de IT-infrastructuur uit besteedt, zorg je dus voor optimale beschikbaarheid van je data en applicaties. Veel IT bedrijven maken gebruik van een hoog beschikbare infrastructuur en hebben vaak meerdere datacenters. Mocht er onverhoopt een server uitvallen of een andere calamiteit plaatsvinden, dan blijven je applicaties, processen en website gewoon bereikbaar. Dit is tegenwoordig absoluut geen overbodige luxe meer, maar in een tijd waar alles via IT loopt eerder noodzakelijk.
Up-to-date
Systeembeheerders behoren up-to-date te blijven op het gebied van kennis en expertise, al blijkt dit in de praktijk erg lastig te zijn. Ook kan er behoefte zijn aan verschillende, gespecialiseerde expertises. Risico voor de organisatie is de uitstroom van systeembeheerders die bij hun vertrek hun kennis meenemen. Een IT-dienstverlener heeft alle benodigde kennis in huis en heeft deze verspreid over meerdere specialisten met diepgaande kennis van verschillende disciplines van IT-infrastructuur, data beveiliging en security.
Geen onverwachte kosten
Wanneer een organisatie zelf haar hardware aanschaft, beheert en onderhoudt, kun je met onverwachte kosten te maken krijgen. IT dienstverleners werken meestal met een vast bedrag per maand. Hierdoor kun je als organisatie de IT-kosten voorspellen en zijn er geen onverwachte kosten. Eenmalige investeringen zijn niet nodig aangezien je per maand afneemt wat je nodig hebt.
Complexiteit
Er zijn veel verschillende redenen waarom bedrijven overwegen hun ICT uit te besteden. De complexiteit van ICT neemt toe, zowel van de onderliggende technologie als op het gebied van integraties. Het op peil houden van de benodigde kennis wordt telkens grotere uitdaging wat wordt verergerd door het verloop onder ICT-personeel. De werkdruk neemt toe, fouten liggen op de loer, de kosten lopen op en de continuïteit van ICT kan niet langer worden gegarandeerd.