Elke dag komen er wel social media platformen bij die je als ondernemer kunt gebruiken voor je bedrijf. Veel van die platformen kun je links laten liggen, maar er zitten zeker wel interessante tussen. Hieronder lichten we een aantal handige tools voor je uit. Staan er een paar bij die je nog niet kent? Duik er dan nog dieper in, want het kan zeker de moeite waard zijn.
SocialBro
Als je enthousiast aan het twitteren bent geslagen om jouw bedrijf, merk of product beter in de markt te zetten, dan moet je zeker eens kijken naar SocialBro. Deze tool verschaft je onder meer kostbare informatie over jouw doelgroep op twitter. Daarnaast kun je ook jouw tweets analyseren (wat is het beste moment om berichten te versturen, hoe wordt hierop door volgers gereageerd etc.). Je mag SocialBro vijftien dagen gratis uitproberen. Daarna betaal je voor het goedkoopste pakket zo’n veertien dollar per maand.
Tweetcaster
Ben jij veel aan het werk met je smartphone? Dan kan het verstandig zijn om eens te kijken naar de mogelijkheden van Tweetcaster. Ook dit is een tool voor Twitter die kosteloos beschikbaar is voor zowel iOS als Android-toestellen. Eigenlijk is dit een dashboard om jouw tweets te managen, maar Tweetcaster beschikt ook over een paar originele extra’s. Zo kun je gespecialiseerde zoeklijsten aanmaken, eventuele ongewenste berichten verbergen en leuke effecten toevoegen aan afbeeldingen.
Fanpage Karma
Wil je liever jouw activiteiten op Facebook analyseren, dan moet je je eens verdiepen in Fanpage Karma. Deze tool biedt heel specifiek inzicht in onder andere het bereik, de groei en betrokkenheid van jouw zakelijke pagina. Zo kun je jouw activiteiten grondig analyseren en krijg je een beter beeld van wat voor jouw bedrijfspagina wel en niet werkt. Naast Facebook kun je Fanpage Karma eventueel ook ‘loslaten’ op jouw Twitter-pagina en YouTube-kanaal. De tool is – afgezien van een trial van twee weken – niet gratis; het goedkoopste pakket kost circa vijftig dollar per maand.
RivalIQ
Het is natuurlijk belangrijk om te blijven kijken naar wat je concurrenten online doen. Wil je weten hoe jouw voornaamste concurrenten presteren op de belangrijkste social media-platforms? Dan kan RivalIQ uitkomst bieden. Hier selecteer je handmatig een aantal merken of bedrijven, waarvan RivalIQ vervolgens hun activiteiten op onder andere Facebook, Twitter en Google Plus volgt. Ook leuk als je eens wilt zien hoe grote merken het doen. Na een gratis proefperiode van veertien dagen kun je voor 99 dollar per maand ‘meegluren’ bij tien bedrijven.
BeFunky
Dat afbeeldingen een meerwaarde zijn voor jouw berichten op social media is voor iedereen ondertussen wel duidelijk. En dat is niet alleen van toepassing op Instagram en Pinterest, want ook op Facebook kan het toevoegen van een afbeelding de kans op engagement vergroten. Dan is het wel zo leuk als je een afbeelding mooi kunt bewerken. Niet iedere starter heeft voldoende budget om Photoshop te installeren, maar gelukkig zijn er online genoeg kosteloze alternatieven waarmee je ook mooie resultaten mee kunt creƫren. BeFunky is hier een goed voorbeeld van.
Buzz Sumo
Buzz Sumo een handige online tool als je op termijn beter wilt scoren op specifieke onderwerpen. Hierbij kun je heel specifiek zoeken op bepaalde termen en kijken hoe deze afzonderlijke onderwerpen worden gewaardeerd op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Pinterest. Als je eenmaal beter weet wat scoort bij jouw doelgroep, kun je daar vervolgens jouw strategie op aanpassen en bepalen over welk onderwerp je een nieuwsupdate of blog schrijft.
Infogr.am
Infographics – mits goed gemaakt – doen het doorgaans goed op social media. Beelden zijn sowieso aantrekkelijker om naar te kijken en dat geldt ook voor infographics. Daarom kan dit medium een goede manier zijn om jouw kennis op een bepaald vakgebied onder de aandacht te brengen en daarnaast jouw bedrijf op een positieve manier te promoten. Infogr.am is een fantastische tool om op relatief eenvoudige wijze zelf een infographic te maken. Zo kun je deze tool bijvoorbeeld ook gebruiken om de belangrijkste jaarcijfers in een infographic te verwerken.
Feedly
Iedereen heeft tegenwoordig wel een facebook account, website of andere social media account, maar hoe houd je dit allemaal bij? Feedly helpt je hierbij, omdat je bij deze tool heel specifiek kunt aangeven welke onderwerpen of vakgebieden je wilt volgen. Zo hoef je niet langer meer het hele internet af te struinen naar goede artikelen of relevante gegevens, maar scan je gewoon regelmatig je Feedly-lijst op interessante nieuwe content en laat je de rest lekker links liggen.
Digg digg
Draait jouw zakelijke website op WordPress? En zoek je naar manieren om jouw content makkelijker deelbaar te maken op social media? Dan is Digg Digg wellicht een leuke toevoeging. Deze plugin voegt een verticale zwevende ‘deel deze pagina of dit artikel’-balk toe aan alle content op de website (bestaand en nieuw), zodat je het bezoekers gemakkelijker maakt om een pagina te delen op onder andere Twitter en Facebook.