AR voor bedrijven

  • Digi
  • december 11, 2017
  • Comments Off

Augmented Reality, van Pokémon jagen tot Albert Heijn apps voor kinderen, je komt het overal tegen. Toch ligt de grootste potentie de komende jaren niet bij AR games maar met name bij AR voor bedrijven is er veel voordeel te behalen. Naast de retail sector zal ook de industrie veel baat hebben bij de mogelijkheden die AR kan bieden. Voordat je een AR ontwikkelaar in de arm neemt is het als ondernemer verstandig om met een Augmented Reality demonstratie te beginnen, niet alleen voor de directie maar ook zeker voor de werknemers. Zo kun je de AR ontwikkelaar doelgericht inzetten, en daarbij de juiste Augmented Reality hardware kiezen.

AR voor bedrijven

Hoewel je steeds meer consumenten ziet “spelen” met AR apps zijn het vooral bedrijven die investeren in ontwikkeling van Augmented Reality applicaties. Hierin zijn verschillende categorieën te onderscheiden:

 

  • AR apps als promotiemiddel om consumenten enthousiast te maken voor een merk of product.
  • Augmented Reality inzetten om verkopen te stimuleren of faciliteren, denk aan een virtuele make-up spiegel waarmee de klant zelf make-up kan testen en vervolgens bestellen.
  • AR voor bedrijven om nieuwe concepten en ontwerpen middels een Augmented Reality demonstratie op een zeer visuele wijze te presenteren, in plaats van maquettes en schaalmodellen te gebruiken.
  • Augmented Reality voor de industrie om bedrijfsprocessen te optimaliseren zoals assemblage en logistieke werkzaamheden.

Een goede communicatie met de AR ontwikkelaar is hierbij van groot belang, om de juiste focus te bepalen bij het maken van de app.

Augmented Reality voor industrie

Met name binnen de industrie wordt er al veel gebruikt gemaakt van AR applicaties, vaak in combinatie met smart glasses. Een smartphone of tablet is voor veel toepassingen geschikt, maar je moet deze vaak in de hand houden. Smart glasses worden ook wel “wearables” genoemd, het zijn draagbare computers waarbij de werknemer zijn of haar handen vrij kan houden. Augmented Reality voor de industrie heeft zich al ruimschoots bewezen wat betreft het optimaliseren van de workflow. De efficiëntie tijdens diverse werkzaamheden ligt tot meer dan dertig procent hoger wanneer er gebruik gemaakt wordt van AR technologie.

Augmented Reality demonstratie

Zien is geloven, dat geldt zeker bij AR voor bedrijven. Alvorens te investeren in een AR ontwikkelaar is het verstandig om eerst de mogelijkheden in kaart te brengen middels een Augmented Reality demonstratie. Bij autofabrikanten wordt AR technologie veel gebruikt, van de boardroom meetings tot aan de logistieke afdeling. Voor elke schakel in de keten wordt de juiste software en hardware gekozen. Een AR ontwikkelaar kan aan de hand van een Augmented Reality demonstratie de mogelijkheden per systeem laten zien, zo heeft een HoloLens Mixed Reality headset andere voordelen en ook nadelen ten opzichte van een Google Glass Enterprise AR bril. Naast het besturingssysteem (Windows, Android) zijn er ook factoren als formaat, gewicht en nauwkeurigheid die een rol spelen.

Bedrijven moeten innoveren

Een kwart van de ondernemers geeft aan binnen drie jaar te investeren in Augmented Reality toepassingen. De vraag is wat de andere 75% tegenhoudt? Enerzijds zoeken bedrijven naar nieuwe middelen om de onderneming te laten groeien, anderzijds kunnen organisaties behoudend zijn om zich niet over te geven aan hypes die overwaaien. Dat is het belang van een Augmented Reality demonstratie voor bedrijven; het geeft direct inzicht aan de directie, het wekt vertrouwen bij het uitvoerend personeel en de AR ontwikkelaar kan doelgericht oplossingen aandragen die ook echt werken in de praktijk.

 

Previous «
Next »