Relaties met klanten zijn voor elk bedrijf essentieel. Tegenwoordig heeft elke onderneming immers klanten nodig om te kunnen groeien en winst te maken. Want geen klanten, geen kopers, en geen kopers: geen geldstroom. Het spreekt dan ook voor zich dat er verschillende manieren zijn om de relaties met die klanten te onderhouden en waar nodig te verbeteren.
Eén van die manieren is het gebruik van een CRM systeem voor de ZZP’er. CRM staat voor Customer Relationship Management, en een dergelijk systeem heeft als de relatie met klanten transparanter en belonender te maken, zodat je daar als bedrijf meer uit kan halen. Wat meer info over wat CRM precies inhoudt en hoe je er het beste uit kan halen, is hier wel belangrijk.
Een inleiding tot CRM
CRM is dus eigenlijk een strategie die als doel heeft om relaties met alle contacten van de onderneming te beheren. Zowel huidige als potentiële klanten behoren daartoe. Het uiteindelijke doel? Meer winst te creëren door de relatie met mensen te verbeteren.
Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Een CRM-systeem geeft je de mogelijkheid om de focus te leggen op het onderhouden van relaties met mensen binnen en buiten het bedrijf, of dit nu medewerkers, klanten of leveranciers zijn. CRM kan niet enkel gebruikt worden als een tool voor marketing, maar ook als hulpmiddel voor het hele bedrijf. Ook afdelingen zoals HR en de klantendienst kunnen erbij baten.
Het belang van een CRM systeem voor de ZZP’er
Een ZZP CRM systeem zorgt hoe dan ook voor een groei van het bedrijf. Zo volgt men met het systeem de geschiedenis van de relatie met een bepaalde klant en dat is essentieel om in te kunnen spelen op de wensen en noden van deze klant. Door alle gemaakte telefoontjes, verstuurde e-mails en bezoekjes van klanten op te slaan en te beheren, leert men deze beter kennen. Als je je bedrijf efficiënter wil maken, dan zijn gegevens over klanten belangrijk. Een ZZP CRM systeem maakt dit mogelijk, en houdt alle informatie over contacten en bijhorende documenten overzichtelijk bij.
Er zijn tal van CRM systemen beschikbaar, afhankelijk van het soort bedrijf. De prijs die je hiervoor betaalt hangt af van verschillende factoren, zoals database kosten, computerkosten en total cost of ownership. De prijzen variëren tussen de 25 en 300 euro per maand. Een populaire aanbieder is bijvoorbeeld Salesforce, die ook gratis mogelijkheden aanbiedt, zoals CapsuleCRM of SuiteCRM.