Orderbeheer is een van de belangrijkste stappen in bijna elk bedrijf. Het is ook een van de meest gecompliceerde stappen, die andere subtaken omvat. Dus hoe bestellingen efficiënt te beheren? Laten we het ontdekken in dit artikel!
1. Wat is orderbeheer?
Orderbeheer is het proces van het ontvangen, volgen en uitvoeren van klantorders. Het orderbeheer proces begint wanneer de bestelling is geplaatst en eindigt wanneer de klant zijn of haar pakket ontvangt.
Naast het volgen van de orderstatus van verwerking tot verzending, beheert order management system ook de klantgegevens, processen en partnerschappen die nodig zijn om die bestellingen uit te voeren. Bedrijven moeten klanten bijvoorbeeld op de hoogte stellen wanneer producten niet op voorraad zijn of niet beschikbaar zijn, of reageren op vragen wanneer er een transport onderbreking is.
Bestellingen ontvangen
Wanneer een klant online een bestelling plaatst, moet het bedrijf de bestelling bevestigen en de betaling verwerken.
Bestellingen worden vanaf verschillende plaatsen, op verschillende tijdstippen en via elk bestaand bedrijfskanaal geplaatst. Alle relevante informatie, zoals bestelgegevens, verzendadres, betaalmethode, etc., wordt ter verwerking naar het beheersysteem gestuurd.
Als een product niet op voorraad is, moet het bedrijf de bestelling annuleren of opslaan als een pre-order. De bedrijfseigenaar moet dan onmiddellijk nieuwe voorraad van de leverancier kopen en de klant onmiddellijk op de hoogte stellen.
Artikelen ophalen
In dit stadium heeft het magazijn de bestelling ontvangen en is klaar voor uitvoering.
Op basis van de informatie van de bestellingen is het magazijnpersoneel verantwoordelijk voor het correct en snel selecteren van de producten. De voorraad regeling heeft een aanzienlijke invloed op de doorlooptijd van elke bestelling.
Na voldoende en nauwkeurige selectie worden de producten afgeleverd bij het pakstation.
Artikelen inpakken
Alle artikelen in een bestelling worden verpakt in dozen, kratten of pallets, afhankelijk van de product grootte en hoeveelheid. Medewerkers moeten geschikte en veilige verpakkingsmaterialen gebruiken, zodat de goederen intact zijn bij het bereiken van de consument.
Zo dienen breekbare goederen, zoals glas, verpakt te worden met noppenfolie om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Verpakking helpt de staat van goederen te beschermen tegen ongevallen tijdens de orderverwerking en helpt het laden van goederen te optimaliseren op basis van de lengte, breedte en hoogte van het voertuig.
Levering van de producten
Zodra de bestelling correct is ingepakt, zal het personeel het artikel afleveren op het afleverpunt. Ze drukken een verzendlabel af met het adres van de klant en hechten een verkoopfactuur aan het pakket. Klanten kunnen een vervoerder kiezen die past bij hun behoeften en prioriteiten (levertijd, verzendkosten, enz.).
Daarnaast wordt informatie over de orderstatus ook bijgewerkt in het PIM systeem en gedeeld met klanten via de app, e-mail of telefoon bericht.
Snelheid en nauwkeurigheid zijn twee kritische factoren bij de orderafhandeling. Daarom moeten bedrijven altijd hun leveringssnelheid verbeteren en tegelijkertijd de integriteit en kwaliteit van de goederen waarborgen.
Ondersteuning na verkoop
Nadat de bestelling met succes is afgeleverd, moeten bedrijven de klantervaring opvolgen en koesteren.
Bedrijven moeten contact opnemen met shoppers en hen om feedback vragen over de ervaring: waren ze tevreden met de service? Waar zijn ze niet blij mee en wat kan de business doen om dat te verbeteren?
In sommige gevallen moet het bedrijf mogelijk een retour of terugbetaling verwerken. Om de klantervaring te verbeteren, moeten bedrijven een klantenservice proces na de aankoop opzetten, dat werknemers helpt mogelijke problemen snel op te lossen en snel op te lossen.
Bovendien kan regelmatig contact met klanten door het verstrekken van veel nuttige informatie, kortingscodes, enz., loyaliteit opbouwen en ervoor zorgen dat ze terugkomen naar uw bedrijf.