Hoe maak je een realistisch financieel plan voor je start-up?

  • Digi
  • januari 14, 2025
  • Comments Off
financiele planning

Een start-up bedrijf beginnen is natuurlijk hartstikke spannend. Stel je hebt een mooi product ontwikkeld of in het buitenland ontdekt en wilt dat ook in Nederland op de markt gaan brengen. Daar is geld voor nodig, want je kunt niet zomaar een bedrijf starten en dan rustig gaan afwachten tot er een klant belt of mailt. Dat gaat waarschijnlijk lang duren. Je moet een goede marketingcampagne opstarten om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep weet van het bestaan van je bedrijf en je product. Daar is een gedegen financieel plan voor nodig.

Zakelijk postadres bij de KvK

Om je bedrijf te kunnen starten moet je je om te beginnen inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Als je geen zakelijk postadres hebt maar vanuit huis werkt, dan moet je je privéadres opgeven als vestigingsadres van je bedrijf. Dit betekent dat dit adres voor iedereen op te zoeken is. Dit is niet altijd wenselijk. Daarom kun je ook een zakelijk vestigingsadres regelen. Je kunt dit adres bij de KvK opgeven als het vestigingsadres van je bedrijf. Je kunt er post naartoe laten sturen en je kunt er, als je dat wilt, ook een vergaderkamer of werkplek reserveren. Op die manier kun je je privéadres afschermen. Voor deze service betaal je een vast bedrag per maand of per jaar. Deze kosten moet je dus opnemen als vaste kostenpost voor je start-up. Voordelig een zakelijk postadres registreren kan bij veel partijen. 

Bovendien is het belangrijk om bij de inschrijving in het Handelsregister ook na te denken over de juiste rechtsvorm. Kies je voor een eenmanszaak, een VOF of toch een BV? De keuze kan invloed hebben op de kosten, belastingvoordelen en aansprakelijkheid. Een financieel adviseur kan je hierbij helpen.

Voorraden financieren

Om te kunnen starten heb je in veel gevallen goederen, gereedschappen, grondstoffen of machines nodig. Die moeten gefinancierd worden op een moment dat je nog geen inkomsten hebt. Hiervoor heb je dus kapitaal nodig. Als je hiervoor geen eigen middelen hebt, dan kun je proberen een lening te krijgen bij een bank. Maak een realistisch overzicht van het bedrag dat je nodig hebt. Dit moet goed onderbouwd zijn. De bank zal je niet zomaar 150.000 of 500.000 euro lenen zonder te weten wat je met dat geld gaat doen. Een bank vraagt voor een zakelijke lening vrijwel altijd een businessplan. Hierin vertel je uitgebreid wat voor bedrijf je gaat starten en wat de omzet- en winstverwachtingen zijn. Aan de hand van deze gegevens kan de bank beoordelen of het verantwoord is om je de gevraagde lening te verstrekken.

Je kunt ook alternatieve financieringsmogelijkheden overwegen, zoals crowdfunding, subsidies of een investeerder. Crowdfunding kan niet alleen kapitaal opleveren, maar ook al zorgen voor een eerste klantenkring. Subsidies kunnen vooral interessant zijn als je werkt aan innovatieve of duurzame projecten.

Marketing

Om klanten te werven zal je kosten voor marketing moeten maken. Het hangt van de aard van je bedrijf af waar je de marketing inzet. Dat kan door folders te laten drukken die huis-aan-huis worden bezorgd voor een bedrijf dat zich vooral richt op lokale klanten tot een online campagne die zich behalve op Nederland ook op export richt. Je kunt hier hulp bij krijgen van een marketingexpert. Stel wel vooraf een budget vast voor de marketing om te voorkomen dat je met torenhoge rekeningen wordt geconfronteerd. De marketing moet worden afgestemd op je doelgroep, zowel qua inhoud als qua kanalen waar wordt geadverteerd. Je kunt adverteren via Google, maar ook via sociale mediakanalen zoals Instagram, Facebook en TikTok.

Daarnaast is het opbouwen van een eigen online community steeds belangrijker. Dit kan door waardevolle content te delen via blogs, video’s of podcasts. Met een sterke online aanwezigheid bouw je niet alleen vertrouwen op bij je klanten, maar kun je ook organisch verkeer naar je website genereren, wat op lange termijn kosten kan besparen.

Kostenbeheer en buffer

Een realistisch financieel plan gaat verder dan alleen het inschatten van de opstartkosten. Het is cruciaal om een duidelijk overzicht te hebben van je maandelijkse vaste lasten, zoals huur van een vestigingsadres, marketingkosten en personeel. Daarnaast moet je ook rekening houden met onverwachte kosten. Denk hierbij aan reparaties, juridische ondersteuning of extra marketinginspanningen bij tegenvallende resultaten. Zorg daarom altijd voor een buffer. Een goede vuistregel is om minimaal drie tot zes maanden aan vaste lasten achter de hand te houden. Dit kan het verschil maken tussen overleven en faillissement.

Lees meer op www.anteverde.nl

Previous «