Iedere onderneming, hoe groot of klein heeft belang bij het hebben van een eigen website. De hedendaagse zakelijke site functioneert als een 24/7 beschikbare informatiebron voor potentiële klanten. Waar je middels het toepassen van online marketing technieken een geoliede sales machine van kunt maken. Gelukkig, hoeft het opzetten van je eigen website tegenwoordig geen fortuin meer te kosten. In dit artikel lees je hoe als ZZP’er aan de slag gaat met jouw online vertegenwoordiging.
Jouw eigen zakelijke domeinnaam registreren
Een domeinnaam is jouw zakelijke webadres. Dit is de URL wat internetgebruikers moeten intypen in de browser zoekbalk om naar jouw homepage te gaan. Bedenk eerst een naam en check of deze domeinnaam nog beschikbaar is. Veel ondernemingen gebruiken hun bedrijfsnaam of een toepasselijke afkorting. Op de website van Sidn.nl (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) check je binnen een paar seconden de beschikbaarheid van jouw gewenste domeinnaam. Wanneer jouw domeinnaam niet meer beschikbaar is kan je altijd voor een .com of .net domein extensie gaan. Beschikbare domeinnamen registreer je bij een domeinnaam aanbieder of website builder tool naar keuze.
Hoe bouw je jouw website?
Wanneer het om je website ontwerpen en maken gaat, kan je het gehele process zelf gaan doen of een specialist inhuren. Die keuze is meestal afhankelijk van het beschikbare budget. Een doe-het-zelf website maak je middels een zogenaamde website builder. Deze tool biedt vaak gratis templates aan om te gebruiken. Welke door professionele grafisch ontwerpers zijn ontworpen voor hergebruik. Met een editor ben je daarna in staat om het design en inhoud verder aan te passen. Waar je uiteindelijk dus geen kennis van codetalen als HTML en CSS voor nodig hebt.
In Nederland zijn er meerdere gratis website makers beschikbaar. Zo kan je eenvoudig een gratis website maken bij het Nederlandstalige bedrijf JouwWeb.nl. Waar je middels templates, elementen slepen en neerzetten jouw eigen website ontwerpt. Een simpele manier voor diegenen die niet teveel tijd willen spenderen aan het leren van coderen.
Het nadeel van kant-en-klare templates gebruiken is echter het gebrek aan een unieke stijl. Uniekheid in termen van webdesign komt uiteraard met een prijskaartje. De prijzen voor het inhuren van het specialist kan variëren van 500 euro tot 3000 euro voor een simpele bedrijfswebsite. Als zzp’er dien je dus eerst goed af te wegen wat je precies nodig denkt te hebben.
Hoe kom je aan jouw eerste bezoekers?
Zodra je website online staat wil je bezoekers gaan generen. Deze bezoekers komen uiteraard niet uit de lucht vallen. Gelukkig, zijn er verschillende kanalen beschikbaar. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, adverteren in zoekmachines als Google en Social Media. Als website eigenaar is het altijd verstandig om eerst na te denken over waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Ga daarna aan de slag met hoe je deze potentiële klanten naar jouw website kunt krijgen.