Elk bedrijf wil de beste medewerkers aantrekken en behouden, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Een retentiepercentage van 90% en een omloopsnelheid van 10% worden als “goed” beschouwd, maar uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde jaarlijkse verlooppercentage dichter bij 57% ligt. Dit betekent dat de ‘war for talent’ harder is dan ooit tevoren.
Alleen een hoog salaris aanbieden is niet meer genoeg. Werkzoekenden willen werken voor inclusieve organisaties die goede salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. Ze geven ook prioriteit aan bedrijven die aansluiten bij hun doelen en waarden. Werkgevers moeten dit in gedachten houden als ze nadenken over welke strategieën ze kunnen gebruiken om niet alleen de beste werknemers aan te trekken, maar ze ook op lange termijn te kunnen behouden. Hieronder geven we je verschillende manieren waarop je geschoolde werknemers kunt aantrekken en behouden.
Schrijf goede functiebeschrijvingen
De eerste stap om geschoolde werknemers aan te trekken die aan jouw behoeften voldoen, is het schrijven van een goede functiebeschrijving. Een goed geschreven functieomschrijving kan een groot verschil maken bij het vinden van gekwalificeerde kandidaten.
Toon: De manier waarop je de functiebeschrijvingen schrijft, moet overeenkomen met het bedrijf en dienst of merk. Als je bijvoorbeeld een luchtige bedrijfscultuur hebt, overweeg dan om woorden te gebruiken die de aard van je werkplek overbrengen.
Inhoud: Een functieomschrijving is veel meer dan een simpele lijst van eisen en verantwoordelijkheden, het is vaak een van de eerste indrukken die een werkzoekende van jouw organisatie krijgt. Als zodanig moet een effectieve functiebeschrijving niet alleen vaardigheden, taken, verwachtingen en rol vereisten bevatten, maar de lezer ook een gevoel geven van de bedrijfscultuur.
Vorm: Schrijf de functiebeschrijvingen op een manier die gemakkelijk te lezen is. Gebruik koppen en opsommingstekens bij het schrijven van details zoals vereisten en verantwoordelijkheden, omdat dit de functiebeschrijving gemakkelijker te scannen maakt.
Wees duidelijk in het wervingsproces.
Volgens onderzoek verlaat 31% van de werknemers een baan binnen de eerste zes maanden en vertrekt 68% binnen de eerste drie maanden. Een strategisch wervingsproces kan dit hoge personeelsverloop verminderen door nieuwe medewerkers te helpen zich verbonden te voelen met hun functie.
Werving van werknemers
Ontdek welke websites en vacaturesites het beste aansluiten bij jouw organisatie en de medewerkers die je zoekt. Medewerkers om verwijzingen vragen is ook een geweldige strategie om betrouwbaar talent te vinden. Je kunt werving software of sollicitanten volgsystemen gebruiken om dit traject van begin tot eind te beheren.
Interviews met sollicitanten
Bij het aannemen van nieuwe medewerkers helpt het om een wervingsproces te hebben dat uniform en consistent is over de hele linie. Train jouw HR- en personeelsmanager(s) in het voeren van effectieve sollicitatiegesprekken met medewerkers, inclusief welke soorten vragen ze wel en niet kunnen stellen. Dit maakt het wervingsproces productiever en rechtvaardiger.
De werving verantwoordelijkheden stoppen niet wanneer je een sollicitant de baan aanbiedt en deze wordt geaccepteerd. Je hebt ook een uitgebreid proces nodig dat al het vereiste papierwerk doorneemt, de nieuwe werknemer verwelkomt en opleidt en deze snel in het team laat integreren.
Biedt een concurrerend salaris
Hoewel het niet het enige is dat voor werknemers telt, staat een marktconform salaris nog steeds voorop wanneer werkzoekenden op zoek zijn naar een nieuwe baan. Als je geschoolde werknemers wilt aannemen, moet je bereid zijn hen te betalen wat ze waard zijn. Begin met het bekijken van het sectorgemiddelde voor de salarissen van werknemers. Ook kun je salaris benchmarks gebruiken op basis van locatie, functie en ervaring.