Gebruik jij veel social media voor je werk? Dan is het goed om te weten dat het inplannen van socialmediaberichten een belangrijk middel is om jouw werk sneller, overzichtelijker en consistenter te uit te voeren. Lees snel verder om onze tips en trics te leren!
Als je socialmedia-marketeer bent of de kanalen van jouw bedrijf of werkgever bijhoudt zul je weten wat een tijdrovend klusje dit is. Ook kan het posten van berichten er snel bij in schieten naast al jouw andere taken. Daarom kan het inplannen van berichten een lifesaver zijn. Lees snel verder als je meer wil weten over de voordelen van socialmediaberichten inplannen.
Voordelen van berichten inplannen
Het inplannen van jouw socialmediaberichten brengt een heleboel voordelen met zich mee. Zo maak jij jouw taken een stuk overzichtelijker én minder tijdrovend. Je zou wel gek zijn als je het niet doet!
Door socialmediaberichten in te plannen kun je:
- vooruit werken
- tijd besparen
- de perfecte timing kiezen
- consistent berichten posten
Foto te groot voor social media? Lees hier alles over gratis tools om foto’s te verkleinen!
De juiste tools gebruiken
Waarschijnlijk ben je inmiddels wel overtuigd van de voordelen van het inplannen van berichten op social media. Maar hoe kun je dit het beste doen? Sommige social media hebben hiervoor hun eigen tools, zoals facebook, YouTube en Pinterest. Een heleboel social media hebben deze functie niet en daarvoor zul je dan ook een aparte tool moeten gebruiken. Wij zetten onze favoriete tools voor je op een rijtje.
1. Hootsuite
Hootsuite is een van de meeste bekende tools die er is en tevens onze favoriet. Met deze tool kun je verschillende kanalen en platforms tegelijk beheren. In de gratis versie zijn dit er twee, maar tegen betaling kan je tig verschillende kanalen op verschillende social media beheren. Dit alles is te zien in een overzichtelijke kalender. Zo zie je precies wanneer iets online komt en wanneer er misschien nog wat werk aan de winkel is. Consistent posten is nog nooit zo makkelijk geweest!
2. Later
Deze tool wordt voornamelijk gebruikt voor het posten van berichten op Instagram. De reden is dat deze tool makkelijk te gebruiken is op een telefoon en je een preview kan zien van hoe jouw post eruit ziet in jouw Instagram-feed. Wel is de applicatie ook te gebruiken voor Twitter, Facebook en Pinterest. Deze tool is dus voor de meeste kanalen een handige aanwinst! Een ander voordeel is dat deze tool voor kleine ondernemers slechts 9 euro per maand kost. Dat is het voordeel helemaal waard!
3. Coosto
Coosto werkt net een beetje anders dan de eerder genoemde tools. Hiermee kan je namelijk ook publiceren, maar vooral ook reageren en analyseren. Zo kan je precies bijhouden hoeveel mensen jij bereikt op social media met jouw berichten. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden als het verkorten van URL’s, berichtgoedkeuring en campagnelabels. Ook Coosto is te gebruiken voor Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn en Facebook. Met deze tool hou je moeiteloos alle zaken bij rondom jouw social media kanalen!
Meer weten over hoe je jouw bedrijf online goed presenteert? Dat lees je hier.
Hoe kies ik de juiste tool?
Naast onze favoriete tools, zijn er nog heleboel meer tools te verkrijgen die ongeveer hetzelfde doen. Allemaal hebben ze ander, lay-out, prijskaartje en toevoegingen. Hoe kies je dan de beste voor jou uit dit grote scala aan mogelijkheden?
Zet voor jezelf op en rijtje:
- hoeveel en welke accounts je wil inzetten
- welke mogelijkheden je belangrijk vindt
- wat je budget is
Als je jouw wensen op een rijtje hebt, is het een stuk makkelijker om uit te zoeken welke tool al deze vakjes aantikt. Natuurlijk is het prijskaartje ook belangrijk. Ga je voor een gratis versie met prima mogelijkheden, wil je een (paar) tientje(s) kwijt zijn per maand of zoek je een volledig pakket voor een (middel)groot bedrijf en betaal je hier met liefde voor? Onthoud: de voordelen die het inplannen van berichten met zich meebrengt is de research en het prijskaartje meer dan waard!