Marketing is de afgelopen jaren meer en meer digitaal geworden. Je zou denken dat offline marketing daardoor steeds minder interessant wordt. Maar vergis je niet: sommige vormen van offline marketing gaan door de digitalisering juist steeds meer opvallen en maken het daardoor gemakkelijk om onder de aandacht van jouw doelgroep te komen.
Een goed voorbeeld hiervan is direct mail. Want zeg nu zelf: doordat zakelijke post bijna geheel digitaal gaat, valt die envelop in de brievenbus nu ineens weer op! Wil je echter dat mensen jouw envelop niet ongeopend weggooien, omdat ze jouw poststuk als ‘irritante reclame’ bestempelen? Dan moet je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep nieuwsgierig weet te maken, zodat ze jouw boodschap willen openen.
Maar hoe doe je dat? Daarvoor geven we je in dit artikel een aantal handige tips. Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over direct mail en wil je weten wat deze marketingmethode voor jouw bedrijf kan betekenen? Kijk dan op de website van Mail Succes.
Zorg voor een goed adressenbestand
Dit is waarschijnlijk niet de eerste tip die je had verwacht, maar een kwalitatief goed adressenbestand heeft grote gevolgen voor het succes van jouw direct mailing. Maar wat is een goed adressenbestand? Concreet houdt dit in dat je als eerste stap je doelgroep zo goed mogelijk definieert. Op die manier verklein je de kans dat jouw mail bij mensen op de deurmat valt, die niks aan jouw diensten hebben. Een andere aandachtspunt, is dat de lijst up-to-date is en er geen dubbele adressen in het bestand zitten. Niet alleen is het zonde van de kosten en het milieu om met dubbele adressen te werken, maar het staat ook slordig richting de ontvanger als hij jouw mailing meerdere malen ontvangt.
Gebruik een opvallende envelop
Door je direct mail in een envelop te doen met een opvallend formaat, valt jouw mailing automatisch op tussen de andere post. Daarnaast werkt het ook als je niet kiest voor een standaard kleur envelop, maar bijvoorbeeld een gele of blauwe kleur kiest. Wedden dat dat de aandacht trekt!
Markeer de belangrijkste inhoud
Mensen zijn over het algemeen erg druk en willen binnen een paar seconden weten waar jouw boodschap over gaat. Zorg daarom niet alleen dat de eerste en de laatste alinea van de boodschap het beste zijn (deze twee worden het meest gelezen), maar zorg er ook voor dat de belangrijkste woorden zijn gemarkeerd. Op die manier kan iemand in steekwoorden jouw boodschap tot zich nemen, zonder de hele brief te lezen.
Schrijf vanuit de doelgroep
Een van de meest gemaakte fouten is dat commerciële teksten (of dat nou in een direct mail of website is) worden geschreven vanuit het bedrijf. Daardoor wordt de boodschap al snel een ‘wij, wij wij’ verhaal.
Bedenk daarom wat nu echt de toegevoegde waarde van jouw dienst of product is en welk probleem die toegevoegde waarde oplost. Het woord ‘probleem’ klinkt wellicht wat zwaar, maar je moet dit begrip breed interpreteren. Waar het namelijk om gaat, is de behoefte van jouw doelgroep. Als je die behoefte letterlijk in je boodschap kunt verwerken, geef je jouw ontvanger het gevoel dat je begrijpt waar hij (onbewust) mee zit. En als iemand zich begrepen voelt, dan heb je al snel de aandacht en wordt de kans op een vervolgactie groter.
Ga voor kwaliteitsdrukwerk
Wanneer jouw mailing klaar is om te worden verstuurd, is het belangrijk dat je nadenkt over de indruk die je met de kwaliteit van het gebruikte papier wilt maken. Stel bijvoorbeeld dat je een accountantskantoor hebt en je nieuwe klanten voor de belastingaangifte wilt werven. In dat geval is het aan te raden om papier van hoge kwaliteit te gebruiken, zodat je laat zien dat jouw bedrijf voor betrouwbare kwaliteit staat.
Naast de tips uit in artikel, kun je nog veel meer doen om ervoor te zorgen dat jouw papier en boodschap opvallen. Meer weten over de mogelijkheden? Kijk dan eens op https://www.mail-succes.nl/drukkerij-gouda. Succes met het creëren van jouw mailing!