Het lanceren van een nieuw product is geen gok, maar een strategische stap. Tenminste dit zou het moeten zijn. De reden waarom sommige producten succesvol zijn en andere niet komt doordat succesvolle producten zijn ontwikkeld op basis van testgroepen, onderbouwde beslissingen en op basis van andere semi-wetenschappelijke variabelen. In deze blog leg ik je uit wat je zelf kunt doen om een succesvol product te lanceren. Hierin staat de werkwijze die je toepast bij het lanceren van je product centraal. Een nieuw product lanceren is namelijk onnodig moeilijk wanneer je niet werkt op basis van de in deze blog genoemde stappen.
Betrek je beoogde doelgroep bij het proces
Hoe geniaal je ook bent, je kunt nooit precies weten wat jouw doelgroep zoekt in het nieuw te lanceren product. Gebruik maken van je doelgroep kan een enorme schat aan data opleveren die je normaal nooit zou hebben. Een goed product sluit aan bij de doelgroep. Sterker nog het is de kern van marketing, deze leert ons namelijk dat de kern van marketing is het zorgen van de juiste producten op de plank hebben. Daarom is het van groot belang dat je de doelgroep betrekt bij de productontwikkeling.
Vorm dus een testgroep
Uiteraard kun je niet je hele doelgroep betrekken, dus daarom moet je een logische selectie maken van de doelgroep. Dit doe je door middel van een testgroep. Zoek naar een vergelijkbare interessegebieden en vergelijkbare DESTEP factoren. Wanneer er genoeg factoren overeenkomen is de kans op succes logisch.
Begin met productontwikkeling
Wanneer je klaar bent met het vormen van een testgroep is het tijd voor productontwikkeling. Zorg dat je dankbaar gebruik maakt van de tetsgroep die je gevormd hebt en zorg dat je steeds de testgroep raadpleegt bij elke stap die je maakt binnen productontwikkeling.
Succes
Ik hoop dat ik je een beetje inzicht heb kunnen geven in het ontwikkelen van een nieuw product.