Het is een triest feit dat als je goederen of diensten op krediet verstrekt je te maken krijgt met klanten die weigeren te betalen. De meeste ondernemers hebben wel een horrorverhaal over een klant die tijd, middelen en geld opslokte voordat hij zijn schuld betaalde. Bij dergelijke wanbetalers is het de moeite waard om te onthouden waarom je in de eerste plaats op kredietvoorwaarden verkoopt:. omdat het deel uitmaakt van je service, omdat het je onderscheidt van concurrenten die dat niet doen. Met dat in gedachten, zijn hier enkele dingen die je kunt doen om klanten aan te pakken die niet willen betalen.
Vermijd ze
Natuurlijk kun je een kredietverzekering afsluiten, maar wat is de meest effectieve manier om met wanbetalers om te gaan? Helaas identificeren ze zich niet vooraf. Een gebruikelijke praktijk is om nieuwe klanten om referenties te vragen, maar eigenlijk heb je daar niet veel aan, omdat zij je waarschijnlijk niet de details geven van een bedrijf dat ze niet hebben betaald. Zorg er in plaats daarvan voor dat je de kredietwaardigheid van de betreffende klant zelf onderzoekt. Begin met de gegevens van het bedrijf te controleren.
Beschikken over plannen en procedures
Als je een bank zou zijn die geld uitleent, zou je procedures invoeren om klanten te beoordelen en hun schulden na te jagen. In het bedrijfsleven zou het niet anders moeten zijn:
– Zorg ervoor dat je een schriftelijk beleid hebt opgesteld dat bepaalt wanneer krediet kan worden verleend, onder welke voorwaarden en hoe het zal worden nagestreefd wanneer de betaling te laat is.
– Vraag nieuwe klanten een aanvraagformulier voor een account in te vullen met jouw voorwaarden en beleid. Dit helpt om verwachtingen te scheppen.
– Stuur herinneringen na 30 dagen en 45 dagen, of wanneer dit geschikt is voor jouw branche.
– Stel een limiet in, zoals 90 dagen te laat, wanneer je verdere actie gaat ondernemen.
Vraag een advocaat om je te helpen bij het opstellen van een definitieve kennisgeving waarin je klanten informeert dat hun schuld onmiddellijk moet worden betaald om juridische stappen en het registreren van een wanbetaling te voorkomen. Het hebben van procedures die je moet volgen, helpt om jouw klanten te ’trainen’ in jouw voorwaarden en hen te laten zien dat je krediet serieus neemt. Bovendien worden bedrijven die geen follow-up uitvoeren meestal als laatste betaald, dus als je krediet maatregelen hebt getroffen, krijgt je bedrijf vaak eerder dan iemand anders betaald.
Ga achter je geld aan
Zorg ervoor dat jouw bedrijf achterstallige schulden actief nastreeft. Dit kan per brief of telefonisch (probeer beide) en, als je denkt dat het de tijd waard is, kun je zelfs proberen het persoonlijk op te halen. Als een klant niet betaalt, probeer dan te begrijpen waarom. Hebben ze een cashflow probleem of staan ze op faillissement? Als cashflow het probleem is, vraag ze dan om in termijnen te betalen. Zorg er echter voor dat elke overeenkomst een nauwkeurig betalingsschema schetst en sancties bevat, zoals onmiddellijke juridische stappen en het registreren van een wanbetaling, voor een gemiste betaling.
Een veelvoorkomende reden waarom klanten niet betalen, is dat de geleverde producten en diensten niet waren wat ze verwachtten. Hoewel dit een truc kan zijn, moet je proberen om eventuele problemen in goed vertrouwen te bespreken. Mogelijk moet je een compensatie of korting aanbieden, wat in ieder geval zal betekenen dat je iets terugkrijgt.