Ben je als zzp’er het thuis werken zat en wil je op een slimme manier je kansen vergroten op de banenmarkt? Dan is het verstandig om je goed voor te bereiden op je sollicitatie(s), zodat je het thuis werken voor je eenmanszaak snel kunt inruilen voor een baan bij een bedrijf. Maar je kansen vergroten op de banenmarkt, hoe doe je dat op een efficiĆ«nte manier? Hieronder hebben we een de beste praktische tips voor je verzameld, die je helpen om goed vooronderzoek te doen naar een of meer bedrijven waar je in de toekomst aan de slag zou willen gaan.
1. Bekijk de bedrijfswebsite goed
Wil je je kansen vergroten op de banenmarkt, begin dan met goed onderzoek te doen via de website van het bedrijven, of de bedrijven, waar je wilt gaan werken. De bedrijfssite goed uitpluizen is een prima manier om erachter te komen waar de onderneming voor staat, wat de bedrijfscultuur is en wat voor soort werk er van je verwacht wordt.
2. Zoek informatie op via sociale media
Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf wel een of meer sociale media-accounts, die geregeld bijgehouden worden. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook-pagina, een Twitter-account en/of Instagram. Zeker in deze tijd van veel thuis werken zijn sociale media een stuk belangrijker geworden voor werkgevers om hun personeel, klanten en zakenrelaties snel te informeren. Overigens kan ook het ontbreken van sociale media bij een bedrijf iets zeggen. Waarschijnlijk heb je dan te maken met een wat traditioneler bedrijf dat minder jong en dynamisch is.
3. Zoek goed door op internet
Via een zoekmachine op de bedrijfsnaam zoeken, levert vaak ook veel extra informatie op. Zo kun je online vaak verhalen, interviews en dergelijke vinden van werknemers of de directie. Ook is internet ideaal om reviews te vinden van klanten. Door hier onderzoek naar te doen, krijg je snel een compleet beeld van het bedrijf waar je zou willen werken.
4. Probeer een of meer werknemers persoonlijk te spreken
Probeer ten slotte om informatie uit de eerste hand in te winnen. Via bijvoorbeeld LinkedIn kun je snel mensen vinden die nu voor het bedrijf werken waar jouw oog op gevallen is. Benader ze eventueel met een aantal goede vragen over hun onderneming.